50 miljoner kronor till unik satsning inom kronisk smärta

På uppdrag av arbetsmarknadens parter anslår AFA Försäkring sammanlagt 50 miljoner kronor till 13 nya forskningsprojekt om kronisk smärta. Gemensamt för all forskning som AFA Försäkring stödjer är att den bidrar till att minska arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro.

"Detta är en särskild satsning som AFA Försäkring har valt att göra inom ett viktigt område som orsakar mycket lidande och stora kostnader för samhället,", säger AFA Försäkrings VD, Anders Moberg. En stor del av kostnaderna inom AFA Försäkring utgör ersättning till försäkrade där smärta är en viktig orsak till nedsatt arbetsförmåga. Det är därför viktigt att öka kunskaperna om orsakerna bakom kronisk smärta och hur kronisk smärta kan förebyggas och behandlas.

AFA Försäkring vill med denna satsning ta ett helhetsbegrepp inom området kronisk smärta. De projekt som får dela på 50 miljoner kronor ska försöka hjälpa människor med både långvarig generell smärta och människor med mer specifika besvär, som t ex smärta i samband med IBS, nack och skuldersmärtor samt fibromyalgi. Det handlar också om att ta fram nya läkemedel, kartlägga riskfaktorer och ta fram förebyggande metoder, utvärdera olika behandlingsmetoder och få fram kunskap om de underliggande fysiologiska och biokemiska mekanismerna vid kronisk smärta.

Läs mer här