577 cyklade för motion och reumatism i Båstad

Söndagen den 20 september intog 577 motionscyklister Båstads omgivningar i danmarks motsvarighet till Reumatikerförbundet Gigtforeningens cykellopp Grand Prix Båstad.

För andra gången arrangerades cykelloppet Grand Prix Båstad i de natursköna omgivningarna kring Båstad i nordvästra Skåne. Söndagen den 20 september bjöd på utmärkta förutsättningar med behagligt väder, och stor uppslutning. Totalt 577 cyklister deltog i tävlingen där två etapper ingår, en sträcka på 124 kilometer och en på 62 kilometer.

Loppet arrangeras av danska motsvarigheten till Reumatikerförbundet, Gigtforeningen, i samarbete med Copenhagen Event Company danska rikspolisens idrottsförening. Med cykelloppet vill man sätta fokus på motion, och samla in pengar till Gigtforeningens arbete.
Man cyklar i varv som är 15,5 kilometer långa. Under loppet förändras markhöjden med 2,600 meter, med stigningar på ända upp till 19%, så loppet är för den tränade cyklisten. Men cykling betraktas av fysioterapeuter som en bra motionsform för reumatiker.

Läs om cykelloppet här. (på danska)
Bilder från loppet finns på Grand Prix Båstads Facebooksida här