7 goda råd - så får du kraft till mer

För oss med reumatism och kroniska sjukdomar är det ofta så att krafterna inte räcker till allt man vill och önskar göra. Några goda råd kan hjälpa så att krafterna kan räcka längre.

För många med reumatism och kroniska sjukdomar är det ofta så att man upplever att den ork och krafter man har går åt till vardagens bekymmer och bestyr.
Från Gigtforeningen, den danska motsvarigheten till Reumatikerförbundet hämtar vi 7 goda råd för att få krafterna att räcka lite längre:

1. Gör det, som är mest viktigt för dig

Först och främst är det viktigt att lägga märke till vilka sysslor i hemmet som är mest bekymmersamma. Om uppgifter blivit mycket svårare på grund av reumatismen så kanske man får överväga om det kan finnas något annat sätt att få dessa gjorda på.
    Samtidigt måste du komma överens med dig själv om vilka sysslor som är de viktigaste att få gjorda. Har du inte ork till alltihop så är du tvungen att hitta andra sätt att lösa uppgiften på.

2. Är du en problemlösare?

Vissa människor börjar själv snabbt att finna lösningar på problem i vardagen, som att hitta hjälpmedel eller tala med andra om hur de löser problem de ställs inför. Men en del människor med kroniska smärtor fortsätter med att göra sysslor som egentligen dränerar dem på viktig energi utan att stanna upp och söka nya lösningar.
  3. Delegera eller dela upp arbetsuppgifterna

För den som lever i ett förhållande kan det vara en möjlighet att låta den andre partnern ta över de tyngre sysslorna. Många lär sig också att dela upp större arbetsuppgifter i mindre bitar, så att man exempelvis inte dammsugar hela huset på en gång, utan kanske tar ett rum den ena dagen och ett annat rum nästa dag.

4. Städning

För många med reumatism är det tungt arbete med städning, exempelvis dammsuga eller torka golv. Om du tidigare haft för vana att storstäda flera gånger i veckan, kanske du måste överväga om det kanske kunde räcka att göra det mindre omfattande. Var också öppen för att om du har en partner eller kanske barn, att de också kunde hjälpa till med en del, kanske kan partnern ta över de tyngsta delarna av städningen.

5. Matlagning

Det finns många sätt att underlätta arbete i köket. För många kan det vara svårt att stå upp en längre tid, som när man lagar mat, och då kan en så kallad "stå-stol" vara till hjälp, så att man faktiskt sitter ner medans man skär upp sin sallad eller kanske diskar upp disken. Det finns även en hel rad med hjälpmedel och diverse maskiner som kan underlätta arbetet i köket och som många har glädje av.

6. Köp dig hjälp

Traditionellt köper sig många sig fria från fönsterputsning och kanske en del av trädgårdsarbetet, men andra typer av sysslor i hemmet vill du kanske helst klara av själv. Men om städning eller matlagning dränerar dig på energi, och du dessutom har ekonomisk möjlighet, så kan det vara en möjlighet att köpa sig hjälp till dessa plikter. Det handlar om balans mellan plikter och nöjen.

7. Måsten Gör så här istället ;)
    Bädda sängen Stäng istället sovrumsdörren så ser ingen att det inte är bäddat.
    Hänga upp eller plocka ner tvätt Släng den våta tvätten i en torktumlare istället om du har en sådan.
    Röra ihop en deg Låt en matberedare eller liknande röra ihop degen. (Och självklart så diskar någon annan i familjen degskålen och kroken.)
    Skala potatis och morötter Köp några som ser rena ut och koka med skalen på istället. Det är ju också mycket nyttigare sägs det...
    Handla Beställ varorna på Internet och få dem levererade hem till dörren istället för att kånka på dem själv.
    Trädgårdsarbete Inred din trädgård utan många odlingsbäddar, som ju måste lukas. Eller få byggt en upphöjd sådan, minst 70 centimeter hög, så att du lättare kan hålla ordning i den.

Källa: Gigtforeningen