7 sätt att maxa promenaden

Visst är det skönt att promenera så här års!

Tänk på att... det oftast tar cirka 40 dagar att få en ny vana!

1. Öka din vardagsmotion

Promenader är enkel och bra motion som passar alla och som är lätt att komma igång med. Till att börja med kan du försöka att gå mer i din vardag, många kommer nämligen inte upp i mer än 3000-4000 steg om dagen. Öka gradvis upp till minst 10000 steg per dag. Du kan använda en stegräknare eller en app i telefonen för att hålla koll.

2. Stolt hållning!

Tänk på hållningen när du går. Spänn bäckenbotten, dra ihop skulderbladen och upp med bröstkorgen.

3. Steg på rätt sätt

Sätt ner hälen, lägg tyngden på hela foten för att sedan verkligen trycka ifrån med trampdynan. På så sätt aktiverar du fler muskler i benen och fötterna.

4. Bra skor

Det är värt varenda krona att investera i ett par riktigt bra skor som passar just din fot. Ta hjälp i en sportaffär. På många ställen kan man få provgå på ett löpband för att se om man faller inåt med foten (pronation) eller foten faller utåt (supination). På så sätt är det mycket lättare att kunna välja rätt sko.

5. Utmana dig!

Kroppen vänjer sig vid vad vi gör så därför behöver vi variera träning och utmana oss själva. Ett tips är att öka tempot på vissa sträckor. Gå till en punkt, öka tempot till nästa, gå igen, och så vidare. Det höjer pulsen, ökar syreupptagningsförmågan och förbättrar konditionen.

6. Ta stöd

Med hjälp av gåstavar får du automatisk en bra hållning och aktiverar även överkroppen genom att du pendlar med armarna. Dessutom ger det dig ett bra stöd.

7. Njut av naturen!

Till sist glöm inte att vara närvarande här och nu. Lyssna på fågelsången, njut av naturens färger. Viktigt för den mentala hälsan och orken.

Visste du att:

promenader kan bidra till en rad hälsoförbättringar. De kan stärka musklerna och immunförsvaret, minska stress, sänka blodtrycket och stabilisera blodsockret samt förbättra humöret och sömnen.