Hur ska inflammatoriska sjukdomar behandlas?

Sjukdomar i rörelseorganen är den vanligaste orsaken till ohälsa och sjukfrånvaro. I en rapport som Reumatikerförbundet med flera tagit fram. I den rapporten konstaterades att kostnaden för rörelseorganens sjukdomar är den vanligaste orsaken till ohälsa och sjukfrånvaro. Den överstiger 100 miljarder kronor årligen.

Vården måste kunna anpassa sig efter patienterna i en ny tid. Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson tycker bland annat att sjukvården skulle kunna bli bättre på att använda sig av ny teknik, exempelvis genom att patienter får träffa läkare över till exempel Skype.

I nuläget upplever många patienter med reumatism eller andra inflammatoriska sjukdomar, att de blir avvisade från vården i flera år, för att ingen lyckas sätta rätt diagnos.

Men de beskriver ju mycket väl sina symtom, så om vi behandlar symtom istället för diagnoser kommer vi runt detta problem, säger Boel Mörck, verksamhetschef inom reumatologi på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Biosimilarer som behandling av reumatiska sjukdomar. Det är biologiska läkemedel som är mycket lika men inte identiska med referensprodukten. Eftersom de är så pass lika finns inte samma krav på säkerhet och därför kan de produceras till en lägre kostnad.

De första biologiska läkemedlet inom reumatologi tappade sitt patent i februari i år. Då blir det möjligt för nya och billigare kopior kan komma ut på marknaden.

Idag får ungefär en tredjedel av patienterna med reumatoid artrit biologisk behandling  Med billigare biosimilarer skulle fler kunna komma ifråga för den här typen av behandling.

Det finns också ett stort behov av stöttande riktlinjer för professionen, kvalitetsregister som är relevanta för forskning, e-hälsas intåg i sjukvården och patientsäkerhet.

Läs mer på Reumatikerförbundets webbsida här

Läs mer på Netdoktorn här