Balansera mera!

Så minskar du risken att falla och bryta benen.

Forskning visar att god benstyrka har ett nära samband med om man kommer att trilla eller klara sig när man snavar. Sämre balans behöver inte bero på att du blivit äldre, utan på att du inte tränar den. Det är således viktigt att öka styrkan och snabbheten i musklerna. Med åren blir musklerna sämre på att utveckla kraft snabbt, vilket resulterar i att vi rör oss långsammare och därmed ökar risken att vi trillar omkull när vi snavar

Du använder den ständigt - balansen. Det är den som göra att du kan hålla dig upprätt, ställa dig upp, gestikulera, gå i trappor utan att falla omkull. Det som kallas balans är ett samspel mellan synen, balansorganen i örat, leder, muskler och känseln i huden.

Snavar gör vi alla, men om vi faller beror på hur snabbt vi reagerar, och hur starka våra muskler är. Är din kropp van vid obalans? Balansen behöver hållas igång för att fungera. Balans är en färskvara, utan bäst före dag, då behövs balansen både tränas och utmanas.

Varje år hamnar 210 000 svenskar på akuten efter att trillat, de flesta av dem är nio av tio över 65 år. Att balansen försämras beror ofta på åldern, men det kan också vara så att du inte tränat och inte hållit igång ditt balanssinnet tillräckligt.

Det är en god idé att träna balansen i alla åldrar. Det behöver inte vara komplicerade övningar, utan enkla vardagsnära rörelser som du kan göra bara i farten.

Kort om balansen
  • Synen.
  • Känseln.
  • Receptorer i leder, senor och muskler.
  • Styrka och snabbhet i musklerna.
  • Mediciner
  • Sjukdomar
  • Tidigare skador som till exempel en stukning av en fotled.
  • Stress och dålig sömn.