Acceptera smärtan

Ett intressant program på P1 som handlar om hur man med hjälp av ACT, Acceptence and commitment theory, kan hantera kronisk smärta. Metoden bygger på att det inte går att bli av med smärtan, men däremot kan man bygga upp nya mål och hitta nya sätt att leva med den.

Deltar i programmet gör: Rikard Wiksell, psykolog och en av grundarna av sektionen för beteendemedicinsk smärtbehandling vid Karolinska sjukhuset i Solna, Graciela Rovner, fysioterapeut som doktorerat på vilka patienter som kan hjälpas av ACT vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, Anna Evertsson från Fibromyalgiförbundet och Jonas Broman, professor i neurobiologi vid Linköpings universitet.

Lyssna (50 MIN)

Läs mer om ACT och kronisk smärta här