Alla psoriasispatienter fick inte nya biologiska läkemedel

Från Umeå Universitet kommer en avhandling som visar att psoriasispatienter i Sverige kunde behandlas olika beroende på vilken utbildningsnivå eller bostadsort man hade, när det gällde att få nya biologiska läkemedel.

En genomgång av samlade hälsodata, ur patientinformation i stora nationella databaser och det nationella kvalitetsregistret PsoReg, om svenska psoriasispatienter visar att patienter som var bosatta i en tätortskommun, hade en avslutad universitetsexamen, blivit diagnosticerad med den kroniska inflammatoriska ledsjukdomen psoriasisartrit eller att en läkare bedömt svårighetsgraden av patientens psoriasis som hög oftast hade förtur till de biologiska läkemedlen.

– Val av behandling ska inte påverkas av kön, utbildning eller bostadsort, utan av vårdbehov. För att motverka ojämlikheter när man initierar en psoriasisbehandling, särskilt när det gäller behandling med de nyare biologiska läkemedlen, är det viktigt att förstå vilka faktorer som påverkar, säger David Hägg, doktorand vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, avdelningen för medicin, dermatologi och venereologi och författare av avhandlingen.

Varje år kommer det till omkring 9 000 nya fall av psoriasis. För patienter med Psoriasis-sjukdom används olika behandlingar, där det i lindriga fall kan vara tillräckligt med hudsalvor, andra behöver istället systemiska läkemedel. För de riktigt svåra sjukdomsfallen kan nya biologiska läkemedel behövas, dessa är mycket effektiva men också väldigt dyra.

Läs en artikel om avhandlingen här.

Läs avhandlingen här.

Källa: Umeå Universitet