Allt dyrare att vara kroniskt sjuk!

Det är oacceptabelt! säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet, med anledning av den rapport som Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket TLV har släppt idag. Den visar på mycket stora ökningar av kostnader för receptbelagda läkemedel som inte ingår i högkostnadsskyddet.

Anne Carlsson framhåller att reumatiska sjukdomar är kroniska och därmed livslånga. För många personer med reumatiska sjukdomar innebär det stora påfrestningar att vara sjuk. Att inte ha ekonomiska möjligheter att lösa ut sina receptbelagda läkemedel är ytterligare ett problem. Att vi dessutom är tvungna att betala hela kostnaden för vissa receptbelagda läkemedel som är utanför högkostnadsskyddet är helt oacceptabelt säger Anne Carlsson.

TLVs rapport visar att prissättningen utanför högkostnadsskyddet dessutom är fri. Det försvårar ytterligare för oss patienter i och med att det inte finns tydliga, enhetliga och lättillgängliga prisjämförelser idag. Att enkelt kunna bilda sig en snabb uppfattning om vilket apotek som erbjuder läkemedlet till lägsta pris är ett måste. Det går inte idag!

Reumatikerförbundet anser att läkemedel är en del i all vård och behandling. Alla måste ha samma möjlighet att få använda de bästa tillgängliga läkemedlen som finns oavsett inkomst. Allt annat är oacceptabelt om man vill uppnå en jämlik vård säger Anne Carlsson.

Läs Tand och Läkemedelsförmånsverket TLV:s rapport här

Läs Reumatikerförbundets pressmeddelande här