Allt fler i Sverige kommer få artros

Redan nu är Artros vår vanligaste folksjukdom, men enligt en ny avhandling från Lunds Universitet kommer sjukdomen att bli ännu vanligare inom en snar framtid. Så många som var tredje person över 45 år i Sverige kan komma att ha artros!

Idag är det många i vårt land som lider av någon typ av artros. Det är nu den vanligaste av våra folksjukdomar. Trots det finns det förvånansvärt lite kunskap om förekomsten bland befolkningen, hur många som har symtom, hur många som söker vård för artros, och hur sambandet mellan artros och dödlighet ser ut.

I en ny doktorsavhandling som lagts fram vid Lunds Universitet har en nybliven doktor i ämnet folkhälsovetenskap-epidemiologi undersökt den medelålders och äldre befolkningen i Skåne. Om resultaten skulle vara applicerbara på övriga landet kommer inom en snar framtid ungefär var tredje person över 45 år att ha någon form av artros. Det kommer innebära påfrestningar på sjukvården, och denna måste vara beredd på det.

Idag har var fjärde skåning i åldern 45 år och uppåt av läkare diagnosticerats med artros i minst en led. Knäledsartros är den vanligaste formen av artros, och om 16 år skulle alltså nästan var tredje person över 45 år att ha sökt läkare för artros i någon led. Det skulle bero på att vi blir allt äldre, och att det blir vanligare med övervikt och fetma.
När det gäller dödligheten gick det inte att se någon högre sådan bland de som hade artros än bland dem som inte hade det.

Läs mer här.

Källa: lumsi.se (Lunds Universitet institutet för muskeloskeletal vetenskap)

Länk till avhandlingen

• 3 år sedan Permalänk

Bra men skrämmande att artrosen ökar!