Ankyloserande spondylit (AS)

Ankyloserande spondylit (AS), tidigare kallad Bechterews sjukdom, är en inflammatorisk sjukdom i bäcken- och ryggleder. Sjukdomen kan drabba vem som helst mitt i livet.

Ankyloserande spondylit (AS), drabbar ungefär 0,5 procent av befolkningen. Sjukdomen är vanligare hos män och ofta insjuknar man tidigt i livet. Molande värk i korsryggen och morgonstelhet i kroppen är vanliga tidiga symtom.

Fysisk träning är viktigt för att inte sjukdomen ska förvärras. Om du har Ankyloserande spondylit (AS) är det viktigt att du rör på dig och tränar, även om det gör ont. Det finns risk för att rygg och nacke stelnar i en framåtböjd hållning om du inte tar hand om sjukdomen. Prata med din sjukgymnast om hur du ska lägga upp din egenvård. Om du har den här sjukdomen ska du också ha en regelbunden kontakt med en reumatolog. Den viktigaste personen som kan hjälpa dig att må bättre är dock du själv.

Att leva med sjukdomen
Regelbunden träning, bra kost och rätt medicinering ger goda förutsättningar för att leva ett normalt liv med AS. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra. Sjukdomen är relativt ovanlig i samhället och du som är drabbad kanske känner dig ensam om dina besvär. Men det finns många fler än du tror!

Vem drabbas
Ankyloserande spondylit, (AS), är en inflammatorisk sjukdom i bäcken- och ryggleder som drabbar ungefär 0,5 % av befolkningen. Sjukdomen är vanligare hos män än hos kvinnor, två drabbade av tre är män. Sjukdomen uppträder ofta i ungdomen eller yngre medelåldern. Även barn kan få Ankyloserande spondylit men deras sjukdomsbild är annorlunda jämfört med de vuxnas, precis som mäns ofta skiljer sig från kvinnors. Kvinnor insjuknar något senare vilket gör att hos personer över 50 år är könsfördelningen jämn.
Sjukdomen är till viss del ärftlig, men risken att föra vidare den är låg.

Symtom
Det första symtomet på Ankyloserande spondylit (AS) är ofta en tilltagande molande värk i korsryggen. Typiskt är smärtan värst på efternatten då den drabbade kan tvingas stiga upp för att det gör så ont.
Morgonstelhet är ett annat klassiskt tecken. Stelheten ger med sig under dagen men återkommer igen efter natten eller efter en längre stunds stillasittande.

Symtomen startar sällan akut utan utvecklas under en längre tid och de kan också pågå under flera månader. Smärtan och stelheten kan under tidsperioden variera i styrka.
Ankyloserande spondylit (AS) kan också ge andra symtom i kroppen. 20 procent har artrit som första symtom. De vanligaste andra symtomen är tendinit (seninflammation) i hälsena, bäckenkanterna och revbenen in emot bröstet, samt inflammation i iris, ögats regnbågshinna.

Symtom på inflammatorisk ryggsmärta:

• smygande debut
  • nattlig ryggvärk, värst under de tidiga morgontimmarna
  • ökar vid stillasittande/vila
  • minskar vid fysisk aktivitet
  • debuterar vanligtvis före 40 års ålder