Annemette har sjukdomen Dercum

Den danske tidningen Berlingske Tidene (BT) lät en patient med den kroniska sjukdomen Dercum berätta om hur den påverkar henne och hennes liv.

En del patienter lever med en sjukdom som är så sällsynt att de kanske är de enda i landet som har den. Det innebär att det endast finns mycket begränsat med forskning och behandlingar, som om inte det är nog är det dessutom ofta mycket svårt att få förståelse från samhället när man har en sjukdom som inte så många vet vad det handlar om. Samtidigt för dessa patienter en stor kamp mot en förfärlig sjukdom som påverkar hela deras liv.

Annemette Andersen kommer från Nordsjälland i Danmark. Hon berättar för BT om hur hennes liv slogs sönder när sjukdomen Dercum drabbade henne. Hon hade helst av allt önskat att få vakna upp ur den mardröm hon lever med, som långsamt håller på att sätta henne i rullstol.

Dercum är en kronisk sjukdom som är sällsynt i hela världen. Den innebär att fettvävnaden samlas på vissa delar av kroppen, speciellt vid områden kring leder såsom armbåge och knä ,något som leder till både smärtor, trötthet och svårigheter att röra sig. Utöver det kan den som drabbas också utveckla kognitiva störningar som gör det vardagliga livet väldigt begränsat.
Hos dercum-patienter byggs kroppens fettdepåer hela tiden på. Normalt skulle motion hjälpa till att förbränna en del dem, men hos dercum-patienter sker faktiskt det motsatta - istället för att bryta ner fett gör ökad puls att det samlas ännu mer fett ännu fortare. Hur kan det vara så?
Det beror på att dessa patienters kroppar samlar på sig avfallsprodukter fortare än vanligt. I vanliga fall har man gott om finmaskiga blodådror, men så är inte fallet när man har Dercum. Det får till följd att mer avfall än vad som borde komma ut kommer ut i blodet. När pulsen stiger när man motionerar så ökar också blodgenomströmningen och det gör att mer avfall sorteras ut i blodet. Då byggs det på ännu mera fettväv.

Fettet i sig är jobbigt eftersom det lägger hård tyngd på kroppen, men det som är det allra värsta är att denna vävnad dessutom gör ont. Att få en helt vanlig kram gör därför ont. Det blir också svårt att ha kläder på sig. Att det gör ont hela tiden kroppen rör sig gör också att det blir svårt att fortsätta arbeta, och flertal patienter kan inte längre klara det. Sömnen blir lidande eftersom det inte går att sätta press på fettvävnaden utan att det gör ont. Det leder efterhand till en trötthet som inte försvinner.

Det är mycket svårt för en dercum-patient att tappa vikt. Tidigare provades också fettsugning som behandling men gav endast en tillfällig lättnad, efter en tid var fettet tillbaka igen och ibland dessutom i ännu värre omfattning.

Läs om Annemettes liv med Dercum här.

Fritt skrivet och översatt från originalartikel på danska.

Källa: bt.dk

2016-02-22