Artros

Hundratusentals svenskar har ledsmärta som beror på artros. En av de vanligaste folksjukdomarna. Forskningen de senaste femton åren, har visat att det faktiskt går att minska symtomen, och kanske till och med att bromsa sjukdomen. Lösningen är att belasta leden lagom mycket.

Oftast kommer artrosen smygande, man blir alltmer stel och mindre rörlig i den sjuka leden, samtidigt som det gör mer ont

• Ofta visar en vanlig röntgenundersökning bara långt gångna ledförändringar, där brosket till stor del redan saknas. För att undvika fördröjd behandling ställs diagnosen därför oftast genom en vanlig läkarundersökning där läkaren tittar på symtom. På senare år har dock magnetkameraundersökningar kunnat visa på artros redan i ett tidigt skede.

Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige. Artros innebär en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket som leder till bristande funktion i leden, och den kan uppstå på flera ställen i kroppen. Vissa leder drabbas dock oftare än andra.

• De vanligaste typerna av artros är i knä, höfter och händer.

Det går inte att bota artros, men det går att lindra besvären.

• Grundbehandlingen av artros är motion. Det kan göra ont när man tränar, särskilt i början, men genom träning byggs musklerna upp och ledbrosket får näring. Tidigare sågs operation med byte av led som den enda lösningen, men numera rekommenderas patienter med artros träning och gärna viktnedgång.

Allmänt om träningen

• Träna 4 gånger i veckan. Välj minst 3-4 övningar. Övningarna bör göras ca 15 gånger.
  • Balansövningarna körs 3 gånger, 30-60 sekunder.
  • Börja med den lättaste nivån. Orkar du inte 15 gånger så kör så många du orkar. Till slut kommer du att orka! Är det svårt med balansen så ta stöd av en stol. Det gör inget om smärtan ökar lite under eller efter träningen, men den bör vara "som den brukar" efter 24 timmar. Är den inte det så har du tränat för hårt!
  • Utför rörelserna långsamt med bra kvalitet och fokus. Stegra successivt nivån! Jobba med båda sidorna av kroppen. Har du ont om tid så prioritera den skadade sidan den gången.
  • Lite träning är bättre än inget!
  • Du kan också göra de liggande övningarna i sängen.
  • Efter en månad bör du märka skillnad, och efter tre månader bör du känna stor skillnad.

Stort lycka till, träning gör skillnad!