Lotte Heise berättar om Artros i dansk TV.

Artros - är en reumatisk sjukdom

"Smärtan har ingen kontroll över mitt liv. Men det är klart att jag kan vara rädd för var jag är om 10 år. Måste jag ha käpp eller rullator? "säger Lotte Heise, som har kronisk smärta på grund av sin artros.

Lotte var inte mer än 17-18 år gammal när hon plötsligt en dag fick otroligt ont i ryggen, och fick någon smärtstillande medicin att ta, men kände inte att det hjälpte. Senare avtog smärtorna efterhand men hon har dragits med dålig rygg sedan dess. Redan tidigt i sitt liv fick hon konstaterat artros i ländryggen, vilket nu även drabbat fötterna.
Som tjugoåring fick ordinerat ett träningsprogram med särskilda övningar vilka hon gör fyra gånger om dagen fortfarande.

Smärtorna finns i hennes liv hela tiden, och för att klara av ett normalt liv har hon fått lära sig att så att säga lägga bort dem när det verkligen behövs. För som hon själv säger, skulle hon gå omkring och tänka på smärtorna hela tiden ja då kan hon inte få något gjort om dagen. Istället för att hela tiden tänka på det hon inte klarar av så koncentrerar hon sig istället på det hon faktiskt kan göra.

Läs hela hennes berättelse här. (på danska)

Fördjupning

Läs mer om Artros här