Artros är vanligare än både diabetes och hjärtsjukdom

Artros hos äldre personer är den vanligaste kroniska sjukdomen idag, till och med vanligare än diabetes och hjärtsjukdom.

Tidigare trodde man att Artros var en förslitning av leder. Idag vet man att Artros innebär att ledbrosket försvinner från leden. Förr ordinerades patienter med Artros att vila sig, men nu vet man att träning och fysisk aktivitet är mycket viktigt och kan uppskjuta operation.
Målet för artrosvård är att en patient inte ska behöva göra mer än en knä- eller höftledsoperation under sitt liv eftersom fler operationer riskerar att försämra resultatet, säger en överläkare på ortopedikliniken i Falun i Dalarna.

Många artrospatienter drabbas av inflammationer i lederna och det vanliga är att man har bättre och sämre perioder.
Det finns flera riskfaktorer. Äldre kvinnor drabbas mer men för ännu äldre över 80 drabbas nästan alla. Det finns ärftliga orsaker. Information om sjukdomen Artros är jätteviktig. Målet är att alla patienter som träffar ortopeden har genomgått Artrosskola innan, där möter deltagarna sjukgymnast, arbetsterapeut och en person som själv har artros. Patienter med artros ska också få tillgång till handledd träning. Artrosskolan anordnas av BOA - Bättre omhändertagande av patienter med artros - där ett nationellt kvalitetsregister ingår.
Studier visar att information om träning och effekten av livsstilsförändringar kan skjuta upp operationstillfället ett antal år.

Källa: Dala-Demokraten