Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige och drabbar var fjärde svensk över 45 år. Unga kan också drabbas. Det bästa sättet att skydda sig från artros är skaffa sig kunskap om sjukdomen. Därför har Reumatikerförbundet producerat d

Artros

Visste du att mer än 800 000 svenskar har artros? Artros drabbar både unga och gamla. Artros är en sjukdom som angriper brosk, ledband, ledhinna, ledvätska och ben vilket skapar smärta och försämrad funktion.

Artros beror inte på slitage, det är en sjukdom som sitter i hela leden, framförallt i ledbrosket. Man hör oftast talas om artros i höft och knälederna men man kan få artros  i alla kroppens leder där det finns brosk. Vi vet idag att personer med artros mår allra bäst av att ha anpassade och variererande fysisk aktiviteter.. Genom sin vårdcentral kan man få hjälp med att komma till en artrosskola, där man får lära sig mer om sjukdomen och man får också hjälp med ett anpassat aktivitetsprogram. Både kalk och D-vitamin gör stor nytta genom att de är viktiga byggstenar för skelettet. När man tar dem minskar man risken för att drabbas av osteoporos (benskörhet).