Artrosskola gör skillnad.

Artrosskola

Artros är mycket vanligt. Det är den vanligaste anledningen till funktionsnedsättning hos äldre människor. Artros förekommer inte sällan redan i 30-årsåldern. Artros är en sjukdom som drabbar brosk, ledband, ledhinna, ledvätska och ben.

Det är väldigt vanligt att patienter går till läkare som första instans och läkaren hänvisar till röntgen, för att ta reda på vad som är tokigt i leden. Det kan ta 10 - 15 år från första symtom tills att det syns på röntgen och under denna tid kan man valsa runt i sjukvården utan att få adekvat hjälp.

Till artrosskolan kan man söka i primärvården hos sjukgymnastmottagning. Sjukgymnasten bedömer att besvären kommer från leden och att artrosskolan är en lämplig behandling.

På ett ökande antal vårdgivande enheter runt om i landet erbjuds personer med artros att delta i en artrosskola. Artrosskolan är framtagen mot bakgrund av aktuell forskning och även patienters önskemål om och erfarenheter av behandling av artros. Patienter kan söka artrosskolan direkt, utan remiss.

Hitta till en artrosskola här

Läs mer om artros på Reumatikerförbundet här

Gör artroskollen här