Artrosskola eller operation?

Så får artrospatienter ett rörligare liv. Patienter med artros ska erbjudas en likvärdig evidensbaserad behandling, oavsett var i landet de söker vård. En artrosskola ger artrospatienter snabbare och säkrare vård. Mindre lidande för patienterna, och besparingar för samhället genom minskat behov av kostsamma undersökningar och operationer.

Väntan på en artrosoperation kan vara mycket lång, därtill kommer stora kostnader och mänskligt lidande som följd. Patienter med artros ska erbjudas en likvärdig evidensbaserad behandling, oavsett var i landet de söker vård, det var utgångspunkten för att en artrosskola utvecklades. För att sedan kunna följa effekter av artrosskolan och fortsätta förbättra omhändertagandet av patienterna startades kvalitetsregistret Bättre omhändertagande av patienter med artros, BOA. Carina Thorstenssons, legitimerad sjukgymnast, docent och registeransvarig för BOA-registret vid Registercentrum Västra Götaland läste studier och insåg att det finns kunskap om artros som inte omsätts i sjukvården. Därför tog hon fram artrosskola som behandlingsmetod och med enastående resultat.

Dagens program i Almedalen 2 juli 13:00 – 14:00

Medverkande

• Carina Thorstenson, leg sjukgymnast, Registercentrum
  • Helena Pepa, vice ordförande fysioterapeut, Fysioterapeuterna
  • Anne Carlsson, ordförande, Reumatikerförbundet
  • Leif Dahlberg, professor, ortopedi, Lunds universitet
  • Boel Andersson Gäre, professor, Jönköping Academy och forskningschef Futurum.

Titta på webben - direkt eller i efterhand Om du inte kan vara med på plats kommer du att kunna se seminariet på webben - i direktsändning eller senare när det passar dig.

Se här på webben direkt eller senare