Att balansera välfärdens dilemman

Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson deltog i en panel (4/3) samtal om välfärdens utmaningar.

Under samlingsnamnet Uppdrag Välfärd har tankesmedjorna Entreprenörskapsforum, Fores och Leading Health Care i tre år jobbat på att med forskningens hjälp få igång debatten och visa på hur välfärden kan och bör utvecklas. De har nyligen kommit med sin slutrapport som heter "Välfärden är värd en bättre debatt", som pekar på sex dilemman som måste balanseras om förändringar ska åstadkommas.

1. Central kontra lokal styrning.
  2. Storskaligt kontra småskaligt.
  3. Jämlikhet kontra individualisering av tjänsteutbudet.
  4. Generella recept kontra utrymme för lokal innovation.
  5. Regelstyrning kontra professionellt omdöme.
  6. Informationens kvantitet kontra kvalitet.

Självklart ska jag som patient kunna påverka min vård och behandling. Om man som patient har möjlighet att få större makt att själv ta ansvar för sin vård, skulle sjukvården få mer tid, för de som inte kan eller vill ta det ansvaret.

Läs hela artikeln här