Att söka vård för fibromyalgi (FM)

Fortfarande har man i vården svårt att riktigt få grepp om vad sjukdomen Fibromyalgi är. I ett inslag i TV-programmet "Nyhetsmorgon" i TV4 tog en läkare upp bland annat Fibromyalgi och tipsade om att det är bra med väl förberedda patienter.

Längre tillbaka i tiden fanns inte diagnosen Fibromyalgi. Namnet är beskrivande och betyder helt enkelt endast att det är bindväv och muskler som gör ont. Patienter beskriver ofta att det svider, bränner och gör ont. Men det är svårt att riktigt kunna beskriva exakt och därför mer svårt att få riktigt grepp om vad det egentligen är. Kraftigt överrepresenterat bland kvinnor. Vården undersöker för akuta sjukdomar och sådant som är lättare att'ta på' först, med tydliga symtom.
Ett problem för patienter är att man hela tiden får börja om från början när det inte finns kontinuitet, alltså att man får träffa samma läkare vid besöken. Man kan som patient be om att få samma läkare varje gång men kan inte kräva det. Det är viktig att beskriva problemen så bra som möjligt. Tänk till innan du skall på läkarbesöket, ha gärna med en lista - på saker du har märkt av, sjukdomsförlopp, med mera, skriv gärna ner det så detaljerat du kan. Du kan också ta någon annan med dig till läkarbesöket som stöd, exempelvis minnesstöd.

Se TV-inslaget här. (kan ses i 30 dagar från sändningstillfället)

Kortfakta Fibromyalgi (FM)

• Mest framträdande är smärta, i olika delar av kroppen, ofta i muskelgrupperna, det kan förflytta sig runt i kroppen och vara på olika sidor av kroppen.
  • Tros drabba mestadels kvinnor, även män kan drabbas.
  • En omfattande trötthet finns ofta med i sjukdomsbilden, en trötthet som inte kan vilas bort.
  • Andra problem man kan drabbas av är morgonstelhet stickningar och domningar mag-tarmbesvär, samt sömnstörningar.