Att våga ta första steget mot mer fysisk aktivitet

Har du varaktig eller tillfälligt nedsatt funktion. Vill du börja träna?

Det kan ofta vara svårt att ta första steget och komma igång, men har man väl har gjort det så brukar det gå av bara farten. Det handlar om motivationen. Finns det någon bättre motivation än att ha en god hälsa?
Alla kan drabbas av ohälsa som bland annat kan förminska rörligheten, synen, hörseln eller det mentala. Det finns oftast en annan väg man måste kanske ställa om siktet lite. Och tänka på att fysisk aktivitet gör att du mår bra, det händer många positiva saker i kroppen när du börjar att öka din fysiska aktivitet.
Visste du att du kan få fysisk aktivitet på recept - FaR.
Man behöver varken träna hårt eller länge för att förbättra hälsan. Däremot behöver man röra sig regelbundet. Hellre dagliga kortare promenader än bara en långpromenad i veckan. Allra bäst är att röra på sig dagligen. Att röra sig så att hjärtat slår lite fortare är särskilt viktigt för hälsan. Raska promenader där man går så snabbt att man blir lite andfådd och svettig, stavgång, simning och motionsgymnastik är exempel på aktiviteter som höjer pulsen. Styrketräning är ett bra komplement.

Läs mer om fysisk aktivitet här