Foto: Lotta Woxberg, Region Skåne.

Axelina förändrar arbetsfördelningen mellan distriktsläkaren och fysioterapeuten

På en vårdcentral i skånska Vinslöv arbetar man nu enligt det så kallade 'Axelina'-konceptet, som gör att en fysioterapeutkan få ge lokalbedövning i muskler och ställa diagnos i samråd med distriktsläkaren, detta rapporterar Läkartidningen om.

Med det nya så kallade 'Axelina'-konceptet kan patienter med axelbesvär snabbare få diagnos och behandling, och läkaren avlastas. Konceptet har tagits fram och utvecklats av en ortoped i Uppsala och sprids nu i flera landsting i landet. Ett ställe där man börjat arbeta på det här sättet är vid en vårdcentral i den skånska orten Vinslöv. Där kan distriktsläkaren ge i uppgift till en fysioterapeut att ge sprutor och ställa diagnos för axelpatienter. Man har arbetat enligt 'Axelina' sedan i november förra året och ser enbart positiva erfarenheter.
Införandet av 'Axelina'-konceptet i Vinslöv, och andra vårdcentraler i Region Skånes sjukvårdsområde Kristianstad-Ystad-Hässleholm (KRYH), är ett exempel på nya arbetsformer inom ramen för sjukvårdsdistriktets stora satsning 'Rätt använd kompetens.'

Läs artikeln på Läkartidningens webbplats här.

Källa: Läkartidningen

2016-03-29