Döljer sig en upptäckt i käklederna hos patienter med JIA (barnreumatism)?

Bakterier i käkleden bakom JIA (barnreumatism)?

Skulle bakterier i käkleden kunna vara nyckeln till varför vissa barn drabbas av så kallad Juvenil idiopatisk artrit - JIA (barnreumatism)? Ja, det tror åtminstonde en forskargrupp i Norge som forskat på sjukdomen och Reumatoid artrit. Man tror dessutom att sjukdomen inte enbart är en autoimmun sjukdom.

Vid en helt ny studie på patienter med Juvenil idiopatisk artrit - JIA (barnreumatism), fann man rön som väckte intressanta frågor hos forskarna som gjorde studien.

För både JIA och den besläktade sjukdomen Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism är det så att man idag vet endast lite om varför man drabbas av sjukdomen.
Nu hoppas forskare i Norge ha funnit en del av svaret, de fann flera typer av bakterier i käklederna till patienter med Juvenil idiopatisk artrit. Huruvida dessa faktiskt skulle vara orsaken till att sjukdomen uppstår är svårt att säga, men skulle så vara fallet kanske en ny framtida behandling verkar på ett annat sätt gentemot sjukdomen än idag.

Det väcker frågan om Juvenil idiopatisk artrit skulle kunna vara något mer förutom en så kallad autoimmun sjukdom.
Både Juvenil idiopatisk artrit (JIA) och Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism har varit definierade som så kallade autoimmuna sjukdomar, det vill säga att patienternas immunförsvar av okänd anledning stöter från sig delar av kroppens egen vävnad exempelvis leder, muskler, och andra organ, en så att säga 'försvarsmekanism' som sätts igång av en inflammation runtom leden.
Är det möjligt att det inte alltid är immunförsvaret självt som sätter igång processen? Forskaren Heming Olsen-Bergem och hans kollegor har sett tecken på att vissa bakterier kan trigga immunförsvaret att sätta igång inflammationen och därmed utlösa sjukdomen.
En intressant slutsats man kunde dra är att immunförsvaret reagerar annorlunda i käklederna än i andra leder, och kräver alltså andra mediciner vid behandling.

Läs mer om detta här. (på norska)

Källa: Institutt for klinisk odontologi Oslo Universitet