Balansträning främjar hälsa vid benskörhet (osteoporos)

Enligt en ny doktorsavhandling skulle stillasittande äldre personer med benskörhet kunna bli mer fysiskt aktiva med hjälp av ett balansträningsprogram. Man har också sett att patienterna har behov av råd och uppmuntran kring fysik aktivitet från fysioterapeuter och behandlande läkare.

Vad är det som påverkar om en äldre person med benskörhet är fysiskt aktiv eller inte? Kan deltagande i ett balansträningsprogram göra att dessa personer känner sig mindre oroliga för att falla och skada sig och istället rör på sig mer?, det är frågor man funderade kring i studier som nu presenteras i en avhandling vid Karolinska Institutet.

Ett tolv veckor långt balansträningsprogram studerades. Det utförs i grupp och deltagarna tränar balans på gränsen av sin förmåga och under delad uppmärksamhet, som att till exempel räkna baklänges eller bära en bricka med vattenglas samtidigt som man utför balansövningar. I tidigare tester har programmet visat sig vara effektivt för att minska rädsla för att ramla och öka fysisk funktion. Balansträningen verka även öka chanserna till fysisk aktivitet på en nivå som främjar den allmänna hälsan, vilket är nytt.

Läs om avhandlingen "Balansträning främjar hälsan för äldre med benskörhet" här.

Källa: Karolinska Institutet