Benskörhet

Benskörhet drabbar både kvinnor och män, även om kvinnor drabbas oftare.

Första tecknet på benskörhet, eller osteoporos som det heter på läkarspråk, är en fraktur, alltså ett benbrott - särskilt om det händer i samband med att man ramlar ganska lindrigt, men ändå bryter sig. Särskilt gäller det frakturer på höften, de patienterna måste fångas upp, utredas och behandlas om det behövs.

Att satsa på benskörhet är viktigt av flera skäl. Obehandlad benskörhet leder till stort lidande för patienten helt i onödan. Värst är det för dem med höftfrakturer eller komprimerade kotor i ryggraden på grund av benskörhet.

Ett stort problem för patienterna är de som drabbas av att kotorna i ryggraden faller ihop när skelettet urkalkas för mycket. Det är mycket smärtsamt, och man kan bli så krum att det blir svårt att andas.

Lyssna här

Läs mer om osteoporos, benskörhet på Reumatikerförbundet här

• 4 år sedan Permalänk

Bra information! som många behöver bli upplysta av!