Sri Lanka besökarna överlämnar sin nya symbol till Reumatikerförbundet.

Besök från Sri Lanka

En delegation med patienter och hälsovårdspersonal från Sri Lanka har varit här i sju dagar och lärt sig mer om Reumatikerförbundets verksamhet.

Gästerna från Sri Lanka har fått inblick i en lokalföreningarnas verksamhet i Stockholm och Uppsala. Gruppen från Sri Lanka bestod av ordförande och kassör i den nya reumatikerorganisationen, en barnmorska och kassören i paraplyorganisation för handikapporganisationer som vi samarbetar med i projektet

Förutom föreningsbesöket hann gruppen med mycket under sina sju dagar i Sverige: studiebesök på sjukgymnastiken smärt rehab på Danderyds sjukhus, information på Reumatikerförbundet, uppföljning av vårt pågående projektet och om ansökan för en ny projektperiod mellan 2015-2017. Vi hann också med ett besök i Vaxholm och under sin lediga tid besökte de gamla stan!

Besöket ingår i ett internationellt projekt mellan Reumatikerförbundet och partners i Sri Lanka. Syftet är att stödja den nybildade reumatikerorganisationen på Sri Lanka.

Medverkande från både från Reumatikerförbundet och professionen var Anne Carlsson, Rolf Greiff, Kurt Jörgensen, Gunilla Göran, Caroline Åkerhielm, Ingrid Cederlund, Jan-Olov Söderberg, Bo Ringertz, Monika Löfgren. Ulla Lindqvist, Gunilla Myhre och Sara Fridholm från MyRight som finansierar projektet.

Den nybildade reumatikerorganisationen på Sri Lanka är aktiv på tio ställen och de vill gärna få kontakt med reumatikerföreningar i Sverige som de kan samarbeta med. Om någon/ några är intresserade kontakta .