Betydande grad av utmattning trots RA under kontroll

En ny studie visar att även om patienter med Reumatoid artrit (RA) verkar ha fått sjukdomen under kontroll medelst mediciner så kan de ändå lida av en betydande grad av utmattning, rappporterar norska "Nasjonal kompetenstjeneste for revmatologisk rehabilitering".

Patienter med reumatoid artrit kan ha en betydande grad av utmattning även om sjukdomens aktivitet är under kontroll, visar en studie publicerad i år av American College of Rheumatology. Efter sex månaders läkemedelsbehandling rapporterade en betydande del av patienterna en hög grad av utmattning. Det fanns alltså en stor trötthet även hos patienter med låg eller ingen sjukdomsaktivitet. Dessa patienter kan behöva andra behandlingsmetoder än läkemedel för att minska och hantera trötthet. Detta gäller särskilt för kvinnor, yngre patienter och patienter som har en hel del smärta. i studien ingick 2193 patienter över 18 år. Data hämtades ur det norska DMARD-registret.

Läs mer här

Källa: Diakonhemmet sjukhus, Nasjonal kompetenstjeneste for revmatologisk rehabilitering (NKRR), American College of Rheumatology