Biologiska läkemedel får många tillbaka i arbete

I en avhandling från Lunds Universitet kan nu forskare visa att de biologiska läkemedlen som numera används som behandling av ledgångsreumatism faktiskt gör det möjligt för fler patienter att kunna återgå till arbetslivet igen, rapporterar Region Skåne.

Patienter med ledgångsreumatism har stor nytta av de biologiska läkemedlen, som visat sig förbättra arbetsförmågan. Biologiska läkemedel , men är mycket dyra.

Ledgångsreumatism, drabbar nästan 1 procent av Sveriges befolkning. Många av dem i arbetsför ålder. Obehandlad leder sjukdomen hos de allra flesta till nedbrytning av lederna med nedsatt arbetsförmåga som följd.

Fram tills nyligen har det varit relativt okänt om och hur de biologiska läkemedlen påverkar arbetsförmågan hos patienter med ledgångsreumatism. I en avhandling från Lunds Universitet med titeln "Anti-TNF therapy in rheumatoid arthritis – effects on and predictor of work disability", som kommer att försvaras fredagen 12/2, visar doktoranden och blivande reumatologen Tor Olofsson bland annat att:

Sjukskrivningarna går ned med nästan 30 % året efter att patienter startat biologisk behandling.
Chansen att få tillbaks förlorad arbetsförmåga är mer än dubbelt så stor hos patienter som påbörjar biologisk behandling inom 5 år efter att de fått ledgångsreumatism jämfört med de som påbörjar behandling senare.
I sina studier har han kunnat använda externt insamlad information över sjukskrivning och förtidspension från Försäkringskassans register samt länka denna till uppgifter om start av biologisk behandling, vilket i ett internationellt perspektiv är unikt.

Läs mer här.