Biologiska läkemedel gav minskad sjukskrivning bland patienter med RA

Uppemot 30% på ett år. Så stor var minskning i sjukskrivningar när reumatiker med Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism sattes på biologiska läkemedel, det visar en studie som presenteras i en avhandling från Lunds Universitet.

En ny avhandling från Lunds Universitet visar att bland reumatiker med ledgångsreumatism (Reumatoid artrit - RA) som fick behandling med biologiska läkemedel minskade sjukskrivningarna kraftigt. Och det är ingen dålig minskning heller, närmare 30% färre sjukskrivningar, och det redan efter första året med medicineringen. Det skall dock sägas att behandlingen inte ger lika god effekt för alla patienter.

Det kunde tänkas att minskningen under förra åren skulle vara ett resultat av att det under samma tid gjordes förändringar i regelverket för sjukskrivning. Men genom att patienterna som ingick i studien har jämfört med befolkningen i övrigt så går det att bevisa att det beror på just de biologiska läkemedlen. En ökad arbetsförmåga bland patienter med reumatisk sjukdom är också bra ekonomi för samhället, vilket kommer alla medborgare tillgodo.
När nu det även kommer billigare varianter eller 'kopior' av de biologiska preparaten, så kallade biosimilarer, så finns möjligheten att läkemedlens kostnader skulle kunna kvittas mot samhällsvinsten från minskade sjukskrivningar och förtidspensioneringar.

Studien visade också att det verkade ha stor betydels hur snabbt patienterna fick påbörjat behandling med biologiska läkemedel. De som fick sådan behandling inom de första fem åren efter diagnos hade dubbelt så hög chans att få tillbaka arbetsförmågan.

Läs en artikel om detta här.

Läs om avhandlingen här. (på engelska)