Nytt biologiskt läkemedel kan bli godkänt mot reumatism

Biologiska läkemedel har varit bra för reumatiker. Nu är den europeiska läkemedelsmyndigheten positiva till ett nytt biologiskt alternativ, skriver norska tidningen Dagens Medisin.

Det handlar om ett läkemedel som är biologiskt, likt Remicade som många reumatiker känner igen.
Läkemedlet Flixabi, en så kallad biosimilar -en 'nästan identisk' läkemedelskopia, får nu ett så kallat 'positivt utlåtande' från europeiska 'Kommitéen för medicinska produkter att användas av människor' CHMP, som ger rekommendationer till EU-kommissionen. Ett positivt utlåtande är att betrakta som ett råd om att ge tillstånd för marknadsföring i länderna inom EU. Flixabi innehåller substansen infliximab och kan användas för behandling av bland annat reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism.

Även om det kommer att ta tid innan vi får se läkemdelet på marknaden här så betyder detta att det potientiellt kommer bli fler alternatv för reumatiker som är i behov av behandling med biologiska läkemedel. Det blir spännande att se vad som nu kommer att hända.

Fritt översatt och skrivet efter originalartikel på norska.

Källa: Norsk revmatikerforbund och Dagens Medisin

2016-04-16

Fakta: Läkemedelskopior

Det är skillnad på hur ett 'vanligt' läkemedel och ett biologiskt sådant är uppbyggt.
Det 'vanliga' läkemedlet är kemiskt uppbyggt, är väldefinierat och går att skapa en exakt identisk kopia av. Detta kan andra läkemedelsföretag göra när patentet för originalläkemedlet har löpt ut. Dessa kopior kallas 'generika', på apoteket ofta kallat 'likamedel'.
Ett 'biologiskt läkemedel' är inte kemiskt utan just biologiskt, det bygger på levande cellmaterial. Celler har en naturligt inneboende förmåga att kunna förändras, mutera. Det går därför inte att skapa en exakt identisk kopia av ett sådant läkemedel. När patentet har löpt ut för ett biologiskt originalläkemedel kan man därför inte göra annat än 'nästan identiska' kopior av detta. Dessa kopior kallas 'biosimilarer'. Mer information om vad biosimilarer är kan du hitta här.

i korthet:

• 'Vanliga', det vill säga kemiska, läkemedel kan kopieras exakt. Kopian är identisk med originalet, och kallas 'generika'. Original och kopia innehåller samma verksamma substans, och läkemedlen har exakt samma verkan. Resultatet blir ett preparat som kan sägas vara samma läkemedel som originalet..
  • Biologiska läkemedel är levande cellmaterial, och kan inte kopieras exakt. Kopian kan bara bli 'nästan identisk' med originalet. En sådan kopia kallas 'biosimilar'. Original och kopia innehåller samma verksamma substans men behöver inte ha exakt samma verkan. Resultatet blir ett annat läkemedel än originalet.

* Uppdaterat 2016-04-19