Bra att veta om artros

En av de vanligaste folksjukdomarna. Drabbar cirka 15 % av befolkningen. Artros är vanligaste orsaken till inaktivitet hos dem över 60 år.

Oftast kommer artrosen smygande, man blir alltmer stel och mindre rörlig i den sjuka leden, samtidigt som det gör mer ont

• Ofta visar en vanlig röntgenundersökning bara långt gångna ledförändringar, där brosket till stor del redan saknas. För att undvika fördröjd behandling ställs diagnosen därför oftast genom en vanlig läkarundersökning där läkaren tittar på symtom. På senare år har dock magnetkameraundersökningar kunnat visa på artros redan i ett tidigt skede.

Artros är den vanligaste reumatiska sjukdomen, och den kan uppstå på flera ställen i kroppen. Vissa leder drabbas dock oftare än andra.

• De vanligaste typerna av artros är i knä, höfter och händer.

Det går inte att bota artros ,men det går att lindra besvären.

• Grundbehandlingen av artros är motion. Det kan göra ont när man tränar, särskilt i början, men genom träning byggs musklerna upp och ledbrosket får näring. Tidigare sågs operation med byte av led som den enda lösningen, men numera rekommenderas patienter med artros träning och gärna viktnedgång.

Läs mer om artros här

• 4 år sedan Permalänk

Bra skrivet! information är viktigt