D-vitamin är viktigt - men varken för lite eller för mycket är bra.

Vi är beroende av solen för att kunna bilda D-vitamin, och vi får en del genom maten.
För lite är inte bra, men det är inte för mycket heller.

D-vitamin är ett sorts hormon som påverkar de olika processorna i kroppen, bland annat för att kroppen ska kunna ta upp kalcium i tarmen. Vitaminet är fettlösligt och lagras i kroppen framförallt i fettväven. Brist på D-vitamin har kopplats till en ökad risk för flera olika sjukdomar. Vid en brist känner kroppen av den låga kalciumhalten och börjar då att laka ur skelettet för att på så vis höja nivåerna. Det är därför vitaminet ofta sätts i samband med benskörhet.

Solen är en viktig källa till D-vitamin, vitaminet bildas i huden med hjälp av UVB-strålar. Men dessa strålar finns bara mitt på dagen på sommaren, när solen lyser som starkast. Under sommaren bildas tillräckligt med D-vitamin redan efter en kortare tid i solen, men under vintern räcker inte solljuset till.

Symptom vid D-vitaminbrist:

Diffusa smärttillstånd, gång och koncentrationssvårigheter, nedstämdhet och irritation. Men också skelettvärk, muskelsvaghet och frakturer.

Så hur gör vi då för att få i oss D-vitamin under den mörka tiden?
Eftersom vi inte kan bilda D-vitamin själv från oktober till mars är vår tillförsel av vitaminet helt beroende av vi äter. Då får vi vara noga med att antigen äta de rekommenderade doserna via vår kost eller ta D-vitamintillskott. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret. Våra mörka vintrar kan leda till d-vitaminbrist, men det är inte säkert att vitamintillskott kan användas som botemedel. Många multivitamintillskott tycks endast ge en begränsad effekt på grund av en låg dos D-vitamin.

Samtidigt har forskana sett att även för höga doser av d-vitamin kan vara skadligt. Att överdosera D-vitamin via sol och vanlig mat går inte, utan det är när man blandar in just tillskott som risken finns. En för stor mängd D-vitamin i kroppen kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, samt kalciuminlagring i njurarna och njursvikt.

Även om solljuset är vår viktigaste D-vitaminkälla är solen också en riskfaktor för att utveckla allvarliga hudförändringar, understryker forskarna.

När forskare vid Göteborgs universitet undersökte blod från 500 personer i staden som lämnat blod visade resultaten att hälften av personerna hade låga D-vitaminnivåer under vinterhalvåret.

Läs om studien här

Viktigt att veta:

• För stora mängder D-vitamin kan leda till för höga nivåer av kalcium i blodet, i njurarna och njursvikt. Detta gäller bara om man överdoserar med kosttillskott. Man kan inte få för höga mängder enbart via solen eller maten.

Rekommenderad dagsdos:

• 10 mikrogram D-vitamin per dag för spädbarn och barn under 2 år.
  • 10 mikrogram D-vitamin per dag för barn och vuxna under 75 år.
  • 20 mikrogram per D-vitamin dag för vuxna över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.

Bra källor:

• Fet fisk (till exempel gös, aborre, lax, makrill, strömming och sill).
  • Mjölk
  • Margarin
  • Ägg

Ännu mer intressant information om D-vitaminet här