D-vitamin viktigt för reumatiker

D-vitamin är viktigt för den som har reumatism, och även om det råder skilda meningar om hur bra tillskott av vitaminet är så är det viktigt att hålla koll så man får tillräckligt av det, särskilt nu under den mörka tiden.

D-vitamin är viktigt för alla människor, men speciellt för den som har reumatism. Särskilt nu under den mörka tiden är det viktigt att hålla koll på om man får i sig vad man behöver. Rent allmänt anser man att den som äter en riktig och varierad kost, samt får tillräckligt med solljus, inte får någon brist på vitaminet.
I vissa fall kan patienter med bland annat ledgångsreumatism och osteoporos (benskörhet) få råd av sin läkare att även inta tillskott av D-vitamin dagligen. Sjuka personer som kanske inte kommer ut så mycket, inte utsätts för solljus, kan få en brist på D-vitamin, för just solljus är en viktig källa till D-vitamin.
Undrar man över sitt behov av D-vitamin kan man tala med sin läkare om detta.

Svenska Livsmedelsverkets allmänna rekommendation är
  • för barn och vuxna upp till 74 år - 10 mikrogram/dag