Fet fisk är bra att ha på tallriken.

D-vitaminet med stort D

D-vitamin hjälper ditt benstomme att hålla sig starkt. Solen är en bra källa till D-vitamin.

På sommaren får vi D-vitaminet via solens strålar. Men under den mörka årstiden måste du se till att du får i dig fet fisk och berikade mjölkprodukter för att kunna hålla nivåerna på topp.

Bra för kroppens försvar:
D-vitaminiet förbättrar upptaget av mineraler, bland annat kalcium och fosfor. Det är också bakteriedödande och bra för ditt immunförsvar, bland annat kan det motverka förkylning och influensa.

Din dagliga dos:
Livsmedelsverket rekommenderar

• 10 mikrogram för spädbarn och barn under 2 år.
  • 10 mikrogram för barn och vuxna under 75 år.
  • 20 mikrogram för vuxna över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.

Solen som främsta källa:
D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Man får i sig D-vitamin genom mat och genom att vistas i solen. Vitaminet bildas i huden av solbestrålningen och lagras i kroppen där det ombildas till ett hormon. Solens strålar är bästa väg till D-vitamin under april-september. Men under vintertiden här i Sverige är UVB-strålningen så minimal att D-vitaminet i huden uteblir. Under sommaren räcker det med att exponera ansikte, armar och händer en kvart om dagen mellan klockan 10-15 för att tillgodose behovet av D-vitamin.

D-vitamin i maten:
Livsmedel som är berikade som till exempel margarin och mjölk är bra, för att få i sig D-vitamin. Det finns naturligt i kött och ägg. Fet fisk som lax, sill, ål, makrill, gös , abborre, röding och strömming.

Tecken på D-vitamin brist:
Tidiga symtom på brist kan vara trötthet, depression, smärtor i händer, armar, fötter och ryggslut.

De som ska ta D-vitamintillskott enligt Livsmedelsverket är:

• Barn som inte äter fisk eller berikade mjölkprodukter.
  • Äldre personer som vistas lite utomhus. Hudens förmåga att producera
    D-vitamin sjunker med åldern.
  • Gravida som inte äter berikade livsmedel.