Dansk studie kan öppna för ny bättre behandling av SLE

I en ny dansk studie har forskare gjort en upptäckt som berör utvecklingen och sjukdomsaktiviteten vid bindvävssjukdomen SLE. Det kan öppna för en ny behandling, med färre biverkningar.

I studien har forskarna identifierat fem proteiner, som är involverade i sjukdomsutvecklingen och -aktiviteten vid SLE (Systemisk Lupus Erythematosus)/Lupus. Man har hittat nya så kallade biomarkörer, vilka verkar vara avgörande för utvecklingen av denna autoimmuna bindvävssjukdom. Dessa skulle alltså vara de farliga mikropartiklar som förekommer när man har SLE/Lupus.

Det forskarna hittat är intressant eftersom det öppnar för att kunna utveckla en ny, mer målinriktad behandling, som även skulle ha mindre biverkningar än med de behandlingar som används idag.
Den nya behandlingen skulle gå ut på att man istället för att som idag dämpa immuncellerna med mediciner som slår hårt och brett mot hela immunsystemet, skulle man istället söka blockera det som stimulerar immuncellerna, de som gör att sjukdomen sätter fart och som sedan driver på sjukdomen.
Man vill försöka att komma åt de cellrester som ger inflammation i njurarna.

Dessutom finns det förhoppningar om att upptäckten skulle kunna förbättra behandlingen av även andra autoimmuna sjukdomar, eftersom man kommer att kunna slå till mot källorna till de så kallade autoantigener som stimulerar immunsystemet.

Fritt skrivet efter originalartikel på danska. Läs artikeln här. (på danska)

Källa: Gigtforeningen (danska Reumatikerförbundet)