Anne Carlsson, Reumatikerförbundets ordförande

Debatt: "Artros - ett samhällsproblem med oroväckande tillväxt"

"Det är dags att föra upp Artros på den politiska dagordningen" sägs det i ett debattinlägg signerat Anne Carlsson, professor Leif Dahlberg, fysioterapeut Carina Thorstensson och läkare Martin Englund, som publicerats i Dagens Medicin den 2 juni 2015.

Artros är idag en folksjukdom helt i onödan, menar Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson, professor Leif Dahlberg, fysioterapeut Carina Thorstensson och läkaren Martin Englund i en debattartikel i Dagens medicin.

I Sverige lider i dag cirka 1,2 miljoner människor över 45 år av ledsjukdomen artros. Ytterligare 400 000 personer förväntas söka vård för artros i Sverige år 2032 jämfört med i dag, det tycker sig forskare vid Lunds Universitet ha sett. Sjukdomen spås bli vanligare bland yngre personer, beroende på att unga i stor omfattning skadar sina leder.

Hälso- och sjukvården måste erbjuda alla patienter med artros likvärdig behandling, som långvarig övervakad träning, sjukdomsinformation och viktkontroll. Det erbjuds genom artrosskolor som ger information om sjukdomen, träning anpassad till den enskilde patientens behov, och information av en patient med artros som fått en pedagogisk utbildning av Reumatikerförbundet för att tala om hur det är att leva med artros och sina erfarenheter av icke-kirurgisk behandling.I det Nationella kvalitetsregistret BOA (Bättre omhändertagande av patienter med artros) visar på minskad smärta och högre livskvalitet hos patiener efter att ha gått en artrosskola.

"Det är hög tid att erkänna artros som en folksjukdom och stoppa lidandet för de många som drabbas. Vi har nu chansen att hejda den snabba ökningen av sjukdomen och att bygga upp artrosvården successivt. Vi instiftar därför den 2 juni "Artrosdagen". Fler måste engageras i kampen mot artros, denna onödiga folksjukdom."

Läs artikeln i Dagens medicin här.

• 4 år sedan Permalänk

Bra artikel! Äntligen kan det kanske hända något inom sjukvården, ta sig till det med att Artros skolorna behövs!