Debatt: Inga fler särlösningar

Ett samhälle som fungerar för alla, det borde regeringen satsa på. Det anser Stig Nyman från Handikappförbunden i ett debattinlägg i Uppsala Nya Tidning.

Fast det har arbetats med tillgänglighet och delaktighet under lång tid nu, så lever vi fortfarande i ett samhälle som inte är tillgängligt för alla. Hur kan detta vara? Det beror både på politiken som förts och på ren okunskap om vad som hindrar och vad som främjar att en funktionshindrad kan ta del av samhället på samma sätt som de som inte har funktionshinder.

Stig Nyman, från Handikappförbunden, skriver i sitt debattinlägg att "regeringen inför höstens forskningsproposition ska satsa på att vi får ett samhälle som fungerar för alla, utan särskilda anpassningar eller särlösningar". Detta kallas inom forskningen för universell utformning, eller Universell design. I dag finns perspektivet inom vissa forskningsområden, men inte alla. Ett särskilt forskningsinstitut kunde ändra på detta, menar han.
Sedan kunde det vara all idé att faktiskt involvera dem det handlar om, nämligen de med funktionshinder.
Det måste också bli lättare att få finansiering för sådan forskning.

Sverige har också fått kritik från FN när det gäller våra begränsade möjligheter att studera hur väl Sverige uppfyller målen i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, därför borde Handikappförbundens förslag intressera regeringen, menar Stig Nyman.

Läs inlägget i sin helhet här.

Källa: Uppsala Nya Tidning

2016-03-02