Debatt: Slå hål på myterna om artros

När så många i landet har artros eller kommer att få det inom en snar framtid, är det viktigt att inte segdrivna myter om sjukdomen får florera fritt utan att bemötas. Det går att göra något åt artros, och det börjar med artrosskolan.

Artros är den vanligaste folksjukdomen i Sverige och den kommer att bli ännu vanligare. Det farligaste med sjukdomen är de seglivade myter som finns om den. Den vanligaste är att artros beror på förslitning och naturligt åldrande. Det är en farlig myt därför att den sänder signalen att man inte kan göra något åt besvären. Med rätt träning kan man stärka upp sin ledmuskelatur och får möjlighet att hålla sig fortsatt fysiskt aktiv och rörlig. Men när patienten blir rädd att detta kan skada leden avstår de helst istället från fysisk aktivitet. Det bidrar till att få gå med onödig smärta och försämrad funktion.
Många patienter avstår fysiska aktiviteter därför att de är rädda att skada leden ytterligare. I själva verket förhåller det sig precis tvärtom. Genom träning stärks musklerna runtom leden som leder till minskad smärta och förbättrad funktion.
I dag är det i första hand på artrosskolor som patienter får nödvändig och värdefull kunskap om artros och hur den behandlas samt individuellt anpassad träning som ger bättre hälsorelaterad livskvalitet. Artrosskolorna leds av speciellt utbildade fysioterapeuter och arbetsterapeuter i primärvården, och oftast även av Reumatikerförbundets artrosinstruktörer. I flera år har rapporter som utvärderat artrosskolorna visat att verksamheterna har god effekt exempelvis på patienternas förmåga att hantera sin smärta. Uppemot var femte patient slutar med ledrelaterade läkemedel efter artrosskola, samtidigt som smärtan efter ett år minskar med cirka 30 procent. I genomsnitt var 25 procent av de patienter som var sjukskrivna när de började artrosskolan åter i arbete ett år senare.

Med så goda resultat borde artrosskolorna vara prioriterade i vården, men så verkar inte vara fallet. Dessvärre är tillgången på artrosskolor ojämn och på de platser där artrosskolor finns är det fortfarande alldeles för få patienter som erbjuds plats som första behandling vid artros. En undersökning från Reumatikerförbundet och NetDoktor visar att endast var tredje patient hade fått ett erbjudande om att delta i artrosskola. Detta är inte bra, och bidrar till att patienter kan börja att istället självmedicinera med tyngre smärtstillande mediciner.

Debattartikeln undertecknades av Kerstin Blidberg från Reumatikerförbundet, Professor Leif Dahlberg från Skånes universitetssjukhus (SUS), Martin Englund och Carina Thorstensson från Lunds universitet och Sahlgrenska akademin.

Läs hela artikeln här.

Källa: Dagens medicin