Debattinlägg om funktionshindrade och tillgänglighet

Ett debattinlägg i Helsingborgs Dagblad idag 2015-04-09 visar på hur Reumatikerföreningar kan delta i opinionsarbete.

I ett debattinlägg om tillgänglighet, infört i Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan den 9 april 2015, skriver flera representanter för föreningar/organisationer för funktionshindrade i Helsingborg, däribland Reumatikerföreningen Helsingborg,  om situationen i "Den gemensamma staden" Helsingborg.

Inlägget gäller ett fall där staden gett permanent bygglov till en särskild näringsidkare, Mölleexpressen.

Det handlar om en restaurang belägen vid det som kallas för "Gröningen" i Helsingborg. Denna restaurang finns delvis i en äldre tågvagn som står uppställd på denna plats. Men på grund av att det är just en äldre tågvagn är inte tillgängligheten den bästa.
Då "Gröningen" är allmän mark så gäller Plan och bygglagen för denna. I 8 kapitlet första paragrafen, tredje stycket, sägs det att när man tar allmän plats i anspråk för verksamhet dit allmänheten har tillträde, skall byggnaderna vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Trots det faktum att Mölleexpressen därmed inte uppfyller dessa krav har Helsingborgs Stad beviljat dem permanent bygglov på allmän plats.

Vad skribenterna vänder sig emot är att detta senaste beslut bara är ett exempel på hur staden flera gånger valt att åtsidosätta exempelvis detta krav i Plan och bygglagen, när man hanterat bygglovsärenden.

Hela inlägget finns publicerat på Helsingborgs Dagblads webbplats hd.se här