Den viktiga fysiska aktiviteten.

Om fysisk aktivitet vore ett läkemedel skulle det var oöverträffat.

Fysisk aktivitet, om än så lite, kan ha en dramatisk effekt på hälsan. Ju mer fysisk aktivitet desto bättre, men en rask promenad om dagen räcker långt.
Så den största riskminskningen för förtida död, är om du går från gruppen fysiskt inaktiv till gruppen måttligt aktiv, vilket du gör om du börjar promenera eller röra på dig 20 minuter varje dag. Det kan vara tio minuter på morgonen, och lika mycket på eftermiddagen eller 20 minuter på morgonen. Det spelar inte så stor roll.
Det är inte så mycket som behövs - det viktiga är att göra det till en vana. Så glöm inte den viktiga motionen, huvudsaken är att att du rör på dig!
Man mår riktigt bra av fysisk aktivitet.

Läs mer här