Den viktiga sömnen

Alla har svårt att sova ibland, och det är inte farligt för kroppen att sova för lite enstaka nätter. Men är det svårt att sova generellt, är det bra att se över vad man kan göra åt situationen själv och vad man kan behöva hjälp med.

Att ta itu med långvariga sömnproblem är viktigt för att förebygga utbrändhet och försämrad livskvalitet. Att stress försvårar god sömn är ingen nyhet för de flesta. Att hitta tillbaka till en god sömn handlar därför många gånger om att hitta sätt att få ner sin stressnivå. Vad som fungerar bäst för en själv är olika: en del lär sig meditera och gör avslappningsövningar, andra stressar av genom fritidsaktiviteter eller umgänge med vänner. Ibland kan stresshanteringen innebära nya livsval, som att byta arbete eller förändra omständigheterna kring arbetet - eller förändringar i privatlivet

Det finns saker man kan tänka på för en bättre sömn. Här är några tips:

• Gör tid för att varva ner i god tid innan du lägger dig. Helst ett par timmar.
  • Det kan vara rogivande att ta ett varmt bad eller att dricka varm mjölk eller kamomillte på kvällen.
  • Den stressnivå du har under dagen, avspeglas i möjligheterna till en god nattsömn. Försök dra ner på tempot och få en jämnare rytm på dagarna. Lägg in små pauser där du sänker axlarna och lugnar ner andningen.
  • Om tankar snurrar i huvudet när du ska sova, kan det hjälpa att skriva ner saker du vill komma ihåg på en lapp, och sedan försöka lämna dem till nästa dag.
  • Undvik att dricka kaffe, te läsk eller energidrycker sex timmar innan du går och lägger dig. Minska också gärna på totala mängden kaffe under dagen.
  • Alkohol kan ibland göra att man somnar snabbare, men sömnen blir ytligare och mer orolig än den annars skulle ha varit.
  • Sträva efter att hålla sovrummet mörkt, svalt och tyst.
  • Försök hålla en regelbunden rytm för när du går och lägger dig och när du stiger upp. Det är särskilt viktigt om du har sömnproblem. Försök också att undvika att sova på dagen, även om du sovit dåligt på natten.

Läs mer om sömn här

Här finns mer information om stress