Det så viktiga D-vitaminet

Visste du att vi är beroende av solen för att kunna bilda D-vitamin?

D-vitamin är ett sorts hormon som påverkar de olika processorna i kroppen, bland annat för att kroppen ska kunna ta upp kalcium i tarmen. Vitaminet är fettlösligt och lagras i kroppen framförallt i fettväven. Vid en brist känner kroppen av den låga kalciumhalten och börjar då att laka ur skelettet för att på så vis höja nivåerna. Det är därför vitaminet ofta sätts i samband med benskörhet.

Solen är en viktig källa till D-vitamin, vitaminet bildas i huden med hjälp av UVB-strålar. Men dessa strålar finns bara mitt på dagen på sommaren, när solen lyser som starkast.

Symptom vid D-vitaminbrist:

Diffusa smärttillstånd, gång och koncentrationssvårigheter, nedstämdhet och irritation. Men också skelettvärk, muskelsvaghet och frakturer.

Så hur gör vi då för att få i oss D-vitamin under den mörka tiden?
Eftersom vi inte kan bilda D-vitamin själv från oktober till mars är vår tillförsel av vitaminet helt beroende av vi äter. Då får vi vara noga med att antigen äta de rekommenderade doserna via vår kost eller ta D-vitamintillskott. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

Viktigt att veta:

• För stora mängder D-vitamin kan leda till för höga nivåer av kalcium i blodet, i njurarna och njursvikt. Detta gäller bara om man överdoserar med kosttillskott. Man kan inte få för höga mängder enbart via solen eller maten.

Rekommenderad dagsdos:

• 10 mikrogram D-vitamin per dag för spädbarn och barn under 2 år.
  • 10 mikrogram D-vitamin per dag för barn och vuxna under 75 år.
  • 20 mikrogram per D-vitamin dag för vuxna över 75 år och personer med begränsad solexponering

Bra källor:

• Fet fisk (till exempel gös, aborre, lax, makrill, strömming och sill).
  • Mjölk
  • Margarin
  • Ägg

Ännu mer intressant information om D-vitaminet här