Digital vård

I framtiden kommer vi få se mycket mer av den, den digitala vården. Redan idag finns flera projekt igång, och mer kommer.

Det arbetas mycket på att ta fram möjligheter för att kunna bedriva viss vård även digitalt. På så vis kan bland annat stora avstånd i glesbygder bli ett något mindre problem för vården.

I norra Sverige startades redan 2013 ett så kallat virtuellt vårdrum, där patienter kan utföra egen provtagning och egen vård, ibland med stöd av undersköterskor, ibland med hjälp av läkare via videolänk. Proverna skickas sedan digitalt till patientens journal. Går patienterna på exempelvis blodförtunnande medel kan de kontrollera sina värden, skicka i väg dem, och efter snabbt svar från doktorn, justera sin medicinering.
På en annan plats skall en läkare anställas för att agera distansläkare.
Det planeras för att det skall finnas ytterligare 20 stycken sådana virtuella vårdrum i norra Sverige de närmaste åren.

I mars i år fick Sverige också en första digital vårdcentral, som finns på Internet. Med hjälp av bank-id och konto­kort kan man logga in, beskriver sedan sina symptom, bokar en tid och får ett videomöte med en läkare. Därefter ställs en diagnos och om medicin behövs kan patienten också få ett recept för denna.
Detta har skrivits om tidigare, läs den artikeln här.

Förutom denna är åtminstonde ännu en på gång.

Det är en intressant utveckling att följa hur vården kan ta hjälp av den nya tekniken.

Läs mer om detta i artikel på Dagens Nyheters webbplats här.