Doktorn i fickan

Du kan kontrollera din sömn, mäta blodtryck och EKG eller ta reda på lunchens näringsvärde. De senaste åren har marknaden för hälsoappar i mobiltelefonen exploderat. Vad ska vi med den insamlade datan... till? Och hur kan vården dra nytta av den digitala utvecklingen?

Även om vården släpar efter i den tekniska utvecklingen görs försök för att ta fram appar som kan hjälpa patienter med svåra sjukdomar. Doktoranden Sara Riggare, som själv har parkinson, har utvecklat en app som hjälper parkinsonpatienter att mäta stelhet genom att röra vid mobilskärmen. Idag är det många ärenden som går att sköta via telefonen, men vissa saker kräver ett möte ansikte mot ansikte, som att gå till doktorn till exempel. Men sedan i våras har det blivit ändring på det, vi har besökt Sveriges första virtuella vårdcentral.