Dold riskgrupp för osteoporos (benskörhet)

Äldre män som får en kotfraktur kan utgöra en dold riskgrupp för osteoporos (benskörhet). Det visar en avhandling från Lunds Universitet som Svensk Geriatrik berättar om.

Många äldre män kan få en fraktur på någon av kotorna utan att de ens vet om det själva. Så mycket som 15% av deltagarna i en stor global studie på äldre män och benhälsa, MrOS - Mister Osteoporosis (Herr Osteoporos), hade någon gång ovetandes haft en sådan fraktur.
En kotfraktur som hittas i förbigående på röntgen spelar liten roll när det gäller ryggsmärta hos äldre män. Men det kan identifiera personer med hög risk för att ha låg benmassa, benskörhet och för att få nya frakturer. Ju tidigare dessa kan hittas desto bättre för då kan de få förebyggande behandling. Forskare har klart påvisat att det finns ett starkt samband mellan att ha fått en fraktur och att få ytterligare sådana.
Studien visar även att andelen män med kotfraktur ökar med stigande ålder och att de kotor som framförallt drabbas av fraktur är de två nedersta bröstkotorna och den översta ländkotan.

Ju fler kotfrakturer desto högre var också risken för benskörhet. Denna forskning är uppgifter som sjukvården och den enskilde har nytta av för bättre förebyggande behandling.

Läs om avhandlingen här.

Läs avhandlingen här.