Dopamin kan ha betydelse vid kronisk smärta

Signalsubstansen dopamin, som man redan vet är viktig för tänkande, minne, rörelse och belöning, skulle även kunna ha en del att göra med kronisk smärta, enligt en studie som publicerades förra året i tidskriften The Journal of Neuroscience, det skriver Medical News Today.

När amerikanska forskare som spårade smärtsignalernas bana mellan hjärnan och ryggmärgen tog bort en grupp av celler som innehöll dopamin så märktes minskning av kronisk smärta. Detta skulle kunna öppna upp nya möjligheter för utveckling av smärtmediciner som kan få den kroniska smärtan att gå tillbaka, enligt en forskarna.

Forskarna fick idén till studien efter att ha sett andra studier på kronisk smärta som hade undersökt inblandningen av andra kemikalier i hjärnan, såsom noradrenalin och serotonin. De beslöt sig därför att undersöka dopamin.

Vid akut smärta, till exempel när vi råkar ut för en skada, går smärtsignalerna från det skadade området och till ryggmärgen, som sedan skickar dem vidare i form av andra kemiska eller elektriska impulser som i sin tur vidarebefordras till hjärnceller som skickar dem vidare runt om i hjärnan. Hos personer med kronisk smärta fortsätter nervcellerna att skicka smärtsignaler till hjärnan, även om det inte finns någon fysisk skada. Man känner inte till orsakerna till varför detta händer.
Hjärnan har flera centra för smärta och det finns belägg som pekar på att kronisk smärta förändrar hur dessa centra aktiveras.

För framtiden skulle forskarna vilja få en bättre förståelse för hur stress interagerar med celler som innehåller substansen dopamin, och om samband mellan molekylära mekanismer som främjar kronisk smärta och dopamin", tillägger han.

Läs artikeln här. (på engelska)

Fritt skrivet och översatt från originalartikel på engelska.

Källa: Medical News Today

2016-02-22