E-frikort införs i Stockholms landsting

Stockholms läns landsting uppger att de nu har infört 'elektroniska frikort'. Nu väntar vi med spänning på att få se när Region Skåne kan erbjuda samma sak.

Från och med nu kan patienter tillhörande Stockholms läns landstings sjukvårdsområde få ett elektroniskt frikort vid sidan av det riktiga.
E-frikort är en elektronisk hantering av högkostnadsskydd och frikort i vården. Det fungerar på samma sätt som apotekens system idag håller reda på högkostnadsskyddet för dina receptbelagda läkemedel. Det innebär att du slipper att samla stämplar i pappersremsan för högkostnadsskydd. Istället registreras det elektroniskt. När man kommer upp i frikort får man ett virtuellt kort, men kan också få ett fysiskt kort. En fördel med det är ju att om man har glömt sitt frikort så kan man få fram det elektroniskt istället.
Ännu så länge gäller detta endast patienter i Stockholms läns landsting, men vi får väl hoppas att snart även vi här i Skåne också kan få ett sådant från Region Skåne.

Är du intresserad av hur detta fungerar läs mer här