Carina Thorstensson, docent och leg.sjukgymnast, intervjuas i Radio P4 Göteborg

En timme om artros

Onsdagen den 12 november kl 11.00 intervjuvades docent Carina Thorstensson av Hasse Andersson i P4 Radio Göteborg.

Du kan höra programmet på P4 Radio Göteborgs hemsida
(Inslaget med Carina Thorstensson kommer 1h 34 minuter in i programmet).

Om du befinner dig nära en radio ta tillfället i akt att lyssna på en av Sveriges mest artroskunniga sjukgymnaster berätta om en verklig folksjukdom.

Artros är den vanligaste av alla ledsjukdomar. Det är också en av de tio mest invalidiserande sjukdomarna i världen enligt WHO. Tidigare trodde man att artros var ett ålderstecken och berodde på att lederna var ”utslitna”. På senare år har kunskapen om förhållandet mellan artros och aktivitet ökat och idag vet man att artros oftare är en följd av inaktivitet än aktivitet och att det kan drabba människor redan i 35-årsåldern. Vi vet också att träning hjälper mot artros.