En tur i skog och mark är bra för hälsan

Idag när allahanda intryck ständigt pockar på vår uppmärksamhet söker sig många ut i naturen, och tycker att det hjälper dem att bibehålla en bättre hälsa.

Stressar gör vi idag som aldrig förr, och många känner ett stort behov av att kunna få en stund med lugn och ro, att kunna varva ner och koppla av. Att gå en tur i skogen, eller vandra bland vidsträcka ängar och åkrar är för många som ett nödvändigt motgift. Ofta tycker man att man mår bättre av det, både fysiskt och psykiskt.

Nu visar det sig att dessa personer har haft rätt. Inte bara verkar det helande för både kropp och själ att vara ute i skog och natur. Forskning från University of Illinois visar nu att det även minskar risken för allvarliga sjukdomar såsom diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och depression. När vi känner hur lugnet och tryggheten infinner sig förbättras också vårt immunförsvar och vi minskar risken för sjukdomar.
En tur i naturen under den tid det är dagsljus ger oss dessutom en nödvändig dos av D-vitamin, något som är oerhört viktigt särskilt under den mörka tiden på året.

Källa: Doktorn.com.