Ersättning för sjukresor dröjer

Väntetiden är för närvarande lång om man vill ha ersättning för sjukresor från Skånetrafikenl. Målsättningen har varit att det ska ta 12 dagar. Just nu kan det ta upp till tre månader.

Alla so bor i Skåne och behöver resa för att få vård kan få ersättning för sina utlägg. Skånetrafikens enhet för för serviceresor hanterar dessa ärendena. Det blir på ett år cirka 8400 ansökningar. Det är fem personer som arbetar med hanteringen , som kan vara relativt omfattande och dessutom kräver en hel del pappersarbete. Den som önskar ersättning ska skicka in biljetter och kvitto för andra utlägg, som måste hanteras manuellt och granskas.

Sjukresor
  • Alla som bor i Skåne och behöver resa till sjukvården kan få ersättning.
  • Ersättningen för sjukresan motsvarar det billigaste färdsättet som hälsotillståndet tillåter.
  • För varje resa utgår en så kallad egenavgift.
  • Den som reser får betala själv och får ersättning i efterhand, om ansökan beviljas
Källa: Skånetrafiken